KEUZEVAK: INTERDISCIPLINAIRE ASPECTEN
 
Wordt gegeven in Keuzelijst voor 3de en 4de jaar Optie animatie
Keuzelijst voor 3de en 4de jaar Optie animatie
Keuzelijst voor 3de en 4de jaar Optie medium-film
Keuzelijst voor 3de en 4de jaar Optie medium-film
Keuzelijst voor 3de en 4de jaar Optie driedimensionale vormgeving
Keuzelijst voor 3de en 4de jaar Optie driedimensionale vormgeving
Keuzelijst voor 3de en 4de jaar Optie fotografie
Keuzelijst voor 3de en 4de jaar Optie fotografie
Keuzelijst voor 3de en 4de jaar Optie grafische en reclamevormgeving
Keuzelijst voor 3de en 4de jaar Optie grafische en reclamevormgeving
Keuzelijst voor 3de en 4de jaar Optie mode-, textiel- en toneelkostuumontwerpen
Keuzelijst voor 3de en 4de jaar Optie mode-, textiel- en toneelkostuumontwerpen
Keuzelijst voor 3de en 4de jaar Optie vrije kunsten
Keuzelijst voor 3de en 4de jaar Optie vrije kunsten
Keuzelijst voor academie
Keuzelijst voor academie
Theorie [A] 25.0
Toepassingen [B] 0.0
Stages en scriptie [C] 0.0
Studietijd [D] 75
Studiepunten [E] 3
Doceertaal Nederlands
Titularis Eddy MUYLLAERT
Referentie AAACAD00K00033
 
Trefwoorden
Keuzevak: Interdisciplinaire aspecten

Doelstellingen
Bijdrage tot het 'dichten van het gat tussen kunst en wereld', versteviging en uitbreiding van de fundamenten van de algemene vorming. Aanbieden van informatie op het gebied van 'mens en cultuur', geschiedenis en actualiteit, ter aanvulling en ondersteuning van de algemene vakken (kunstgeschiedenis, kunstactualiteit, filosofie, antropologie, sociologie, literatuur, geschiedenis van de architectuur, vormgeving, mode, film, enz.).
Antwoord op bestaande behoefte bij de studenten naar brede, vakoverschrijdende informatie gelinkt aan 'kunst en cultuur'. Duiding van de cultuurproductie in een ruime context: wijzen op de verbanden tussen kunst en maatschappij (sociaal, economisch, politiek, ideologisch, technologisch). De student aanzetten tot interesses buiten zijn eigen optie-terrein en stimuleren tot verder zelfstandig, kritisch onderzoek. Geselecteerde themata als confronterende kennismaking, ter reflectie als (zelf)bevraging omtrent de/zijn positie als kunstenaar in de wereld. Evenzeer als mogelijke inspiratiebron voor eigen artistiek werk.


Leerinhoud
Selectie uit het ruime aanbod van kunst- en cultuurdocumentaires (video's). De themata worden bewust zeer verscheiden gehouden: zowel onderwerpen uit de algemene geschiedenis, de kunstgeschiedenis en de actualiteit (bv. de wording van Europa, overzicht van de 20e eeuw, impact van wereldoorlogen) als uit specifieke vakgebieden (architectuur, foto, film, enz.) Ook moeilijk te klasseren items kunnen aan bod komen: bv. documentaires over aspecten uit de volkscultuur.
De meeste documentaires zijn nederlandstalig (opnames van televisiereeksen als 'Kwesties', 'Histories', 'Het derde oog', 'Kunst omdat het moet', 'Bonanza'.... ), sommige zijn anderstalig (opnames Arte, BBC... ).
Ter afwisseling kunnen eveneens 'klassiekers uit de filmgeschiedenis' of recente videoproducties van kunstenaars geprogrammeerd worden.


Begincompetenties


Eindcompetenties


Leermaterialen


Studiekosten
Geen


Studiebegeleiding


Onderwijsvormen
Videoprojectie met situerende inleiding.


Evaluatievorm
De student is verplicht een minimum aantal voorstellingen, naar eigen keuze, te volgen. Hij documenteert zich verder rond aangehaalde themata. Zelfstandige verwerking van de informatie door de student.

Algemeen:
- Verplichte deelname aan de onderwijs- en studieactiviteiten.
- Examenmogelijkheid in de 1ste en de 2de examenperiode.
- Overdracht examencijfer van de 1ste naar de 2de examenperiode binnen hetzelfde academiejaar vanaf 10/20.
- Overdracht examencijfer naar een volgend academiejaar vanaf 12/20 (blijft 3 opeenvolgende academiejaren geldig voor hetzelfde jaarprogramma).


OP-leden
E. Muyllaert